هیچ کس این را بهتر از رابرت ای. هالمی نمی‌داند، که ۴۵ سال پیش به عنوان یک تهیه‌کننده ۲۳ ساله به جورجیا آمد تا یک فیلم تلویزیونی با عنوان «وقتی سیرک به شهر آمد» بسازد که در واقع «زیر سقف بزرگ» در یک چادر فیلمبرداری شده بود.

هالمی می‌گوید که آنها نگران نشت صدای بیرون از طریق دیوارهای نازک برزنتی و خراب شدن دیالوگ نبودند، زیرا «در آن روزها، همه چیز به هر حال تکرار می‌شد.»

استانداردهای ضبط صدا در دهه‌های بعدی تغییر کرده‌اند، اما نه به اندازه چشم‌انداز تولید در جورجیا، به لطف مشوق فیلم و تلویزیون که توسط ایالت در سال ۲۰۰۸ تصویب شد و اعتبار مالیاتی بدون سقف تا ۳۰٪ را ارائه می‌داد. فیلمبرداری‌های فعلی شامل تریلر جنایی تاریخی «به هر وسیله‌ای» با بازی مارک والبرگ، فیلم زندگینامه‌ای «مَدِن» محصول آمازون با بازی نیکلاس کیج و سریال اقتباسی «تنگه وحشت» محصول اپل تی‌وی پلاس با بازی خاویر باردم و ایمی آدامز می‌شود.

این چیز دیگری است که هیچ‌کس بهتر از هالمی نمی‌داند. شش ماه پیش، او استودیوی لاینزگیت آتلانتا را افتتاح کرد، یک مرکز ۴۰ هکتاری و ۲۰۰ میلیون دلاری که از صفر ساخته شده و متعلق به شرکت او، گریت پوینت استودیوز، است و توسط آن اداره می‌شود. این استودیو به بیش از دوازده مجتمع تولیدی دیگر در ایالت، از جمله استودیوهای اسمبلی، شدو باکس، تری رینگ و تایلر پری، پیوست که ۴.۴ میلیون فوت مربع فضای صدابرداری را تشکیل می‌دهند.

این ایالت حتی دارای یک دانشگاه با یک بازی تولید حرفه‌ای به نام کالج هنر و طراحی ساوانا (SCAD) است. استودیوهای فیلم ساوانا با مساحت ۱۱ هکتار، دارای یک فضای تولید مجازی ۵۵۰۰ فوت مربعی با دو صحنه‌ی نمایش LED و یک فضای پشتی است که در حال حاضر ۴۰ نمای خیابانی با بیش از ۸۰۰۰ فوت مربع فضای داخلی متصل به هم دارد. به گفته‌ی دی. دبلیو. مافت، رئیس بخش فیلم و تلویزیون در SCAD، این استودیو آماده، مشتاق و قادر به شروع به تولید آثاری در سطح هالیوود است.

مافت، بازیگر پیشکسوتی که از جمله افتخاراتش می‌توان به ایفای نقش‌های مشترک در سریال‌های «طلاق خوش» و «چراغ‌های جمعه شب» اشاره کرد، می‌گوید: «وقتی دانشجویان با افراد حرفه‌ای در یک صحنه‌ی حرفه‌ای کار می‌کنند، منحنی یادگیری به طور تصاعدی بهتر می‌شود.»

فراوانی امکانات دائمی به این معنی است که پروژه‌هایی که امروزه به ایالت پیچ می‌آیند، کمتر احتمال دارد که خود را در انبارهای تبدیل‌شده - همانطور که بسیاری در مراکز تولیدی ایجاد شده توسط مشوق‌های دولتی انجام می‌دهند - یا خدای ناکرده، در یک چادر پیدا کنند. همچنین کمتر احتمال دارد که کارکنان آنها از خارج از شهر باشند.

هالمی می‌گوید: «مدت‌هاست که مشوق‌های مالیاتی در کشور قوی‌ترین بوده‌اند و آنها یک پایگاه قوی از عوامل فیلم‌سازی ایجاد کرده‌اند، بنابراین واقعاً نیازی نیست کسی را برای کار روی یک فیلم در جورجیا بیاورید. و عوامل فیلم‌سازی از عوامل فیلم‌سازی کالیفرنیا ارزان‌تر هستند و هوا از نیویورک بهتر است، بنابراین لازم نیست نگران روزهای بارانی یا گیر افتادن در برف باشید.»

کارگران فیلم و تلویزیون، چه محلی و چه خارجی، در شهرک تریلیت، یک مجتمع مسکونی ۲۳۵ هکتاری با برنامه‌ریزی جامع در ۲۵ مایلی جنوب مرکز شهر آتلانتا، زندگی می‌کنند. این شهرک در کنار استودیوهای تریلیت، یک مجتمع تولیدی با ۱۰۰۰ هکتار صحنه‌های صدا، دفاتر و زمین‌های پشتی اختصاصی که میزبان فیلم‌های برجسته متعددی از جمله «مگالوپولیس» فرانسیس فورد کاپولا و مجموعه‌ای طولانی از پروژه‌های مارول مانند «رعد و برق‌ها*» و «کاپیتان آمریکا: دنیای قشنگ نو» بوده است، واقع شده است.

ریچارد ساکل، تهیه‌کننده‌ای که سال گذشته به همراه همسرش پس از جدایی از همسرش، از لس‌آنجلس به جورجیا نقل مکان کرد، ساکن پاره وقت این شهر است. او ماهی یک یا دو بار مسافت سه ساعت و نیمه رانندگی از خانه‌اش در ساوانا را طی می‌کند تا به صورت حضوری برای شرکت تولیدی که با همکاری تریلیث راه‌اندازی کرده است، کار کند. این شرکت از اکوسیستم استودیویی هم‌افزایی خود نهایت استفاده را خواهد برد.

ساکل که فیلم «جوخه انتحار» را در تریلیث در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ فیلمبرداری کرده است، می‌گوید: «هر وقت می‌خواستم به جای دیگری بروم و فیلم بسازم، تأسیسات استودیو اساساً مجموعه‌ای از استودیوهای صدا و فضای اداری بود و گاهی اوقات مجبور می‌شدید مسافت زیادی را طی کنید تا به تأسیسات اصلی برسید. اینجا مانند جامعه‌ای است که به معنای واقعی کلمه هر آنچه را که می‌خواهید و نیاز دارید، صرف نظر از اینکه در صنعت سینما یا تلویزیون باشید یا نه، در اختیار دارد.»

علاوه بر امکانات تولید و محل اقامت، شرکت تریلیث خدمات تکمیلی فراوانی نیز ارائه می‌دهد، از جمله یک تیم مالی فیلم داخلی و خدمات مشاوره‌ای از مدیر فناوری‌های خلاقانه خود، بری ویلیامز، سرپرست باسابقه جلوه‌های ویژه که از جمله کارهایش می‌توان به سریال «مندلورین» اشاره کرد.

«شما احساس می‌کنید که انجام این کار ۱۵ میلیون دلار هزینه خواهد داشت، اما بری تجزیه و تحلیل جلوه‌های ویژه را انجام می‌دهد و راهی برای شما پیدا می‌کند.»

فرانک پترسون، رئیس و مدیرعامل استودیوهای تریلیت، می‌گوید: «برای انجام این کار به مدت شش سال - و ما صحنه‌های مجازی و تمام فناوری‌های لازم برای انجام آن را داریم.»

فصل سوم سریال «تولسا کینگ» با بازی سیلوستر استالونه در جورجیا فیلمبرداری می‌شود.

رشد مداوم و پایدار در فیلمبرداری و زیرساخت‌ها که جورجیا در طول ۱۷ سال گذشته تجربه کرده است، با هیچ منطقه دیگری در ایالات متحده قابل مقایسه نیست، اما این ایالت از مشکلاتی که سایر مراکز تولید داخلی با آن مواجه هستند، مصون نیست. این صنعت ضربات مکرری را متحمل شد - یک بیماری همه‌گیر جهانی، سپس ضربه مضاعف اعتصابات WGA و SAG-AFTRA و به دنبال آن کاهش فیلمبرداری فیلم و تلویزیون که بسیاری اکنون از آن به عنوان «انقباض بزرگ» یاد می‌کنند - که باعث شد هزینه‌های تولید جورجیا از ۴.۴ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۲ به ۲.۶ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۴ کاهش یابد.

اما بی‌رحمانه‌ترین ضربه ممکن است اتفاقی باشد که پس از مذاکرات موفقیت‌آمیز برای جلوگیری از اعتصاب برای قراردادهای جدید IATSE و Teamster در تابستان گذشته رخ داد. چیزی که به نظر می‌رسید یک پیروزی برای اتحادیه‌ها و کل صنعت سینما به ضرر تبدیل شده‌اند، چرا که تعداد فزاینده‌ای از پروژه‌ها تصمیم گرفته‌اند در کشورهای دیگر فیلمبرداری کنند، جایی که می‌توانند علاوه بر مشوق‌های سخاوتمندانه، نیروی کار ارزان‌تری نیز دریافت کنند.

مایکل کلارک، مدیر کل عملیات استودیویی در استودیوی ایگل راک آتلانتا در نورکراس، جورجیا، اذعان می‌کند: «بخش زیادی از تولیدات به خارج از کشور و به شمال، کانادا، منتقل شده است. این یک راز نیست.» او می‌گوید که این استودیو با حدود ۷۵ درصد ظرفیت خود، پروژه‌هایی از جمله فصل سوم سریال «تولسا کینگ» با بازی سیلوستر استالونه را در دست دارد. «با این حال، من معتقدم که جورجیا هنوز بهترین مکان برای تولیدات است.»

به گفته کلسی مور، مدیر اجرایی ائتلاف سرگرمی‌های سینمایی جورجیا، این ایالت با «تمرکز بر عناصری که می‌توانیم کنترل کنیم»، یعنی با ایجاد برخی اصلاحات مهم - هرچند نه چندان جذاب - در برنامه تشویقی خود، جایگاه خود را به عنوان یک مقصد برتر تولید حفظ می‌کند.

در ماه ژانویه، اداره درآمد جورجیا ممیزی‌های خود را ساده‌تر کرد و فرآیندی کارآمدتر و قابل پیش‌بینی‌تر برای تولیداتی که به دنبال کسب درآمد از اعتبارات مالیاتی خود بودند، ایجاد کرد.

مایک مسلم، مدیر ارشد عملیاتی استودیوهای شدوباکس، که مالک و گرداننده استودیوهای شینفیلد در انگلستان نیز هست، می‌گوید: «وزارت درآمد و دفتر فیلم در جورجیا واقعاً به برخی از مسائل اساسی که تولیدات با آن مواجه بودند گوش دادند و آن را کمی اصلاح کردند.»

مقررات ایالتی متعاقباً گامی فراتر نهاد و زبان پوشش‌دهنده پلتفرم‌های توزیع واجد شرایط، از جمله اضافه کردن کانال‌های FAST و حذف LaserDiscs، را به‌روزرسانی کرد و لایحه‌ای مستقل را تصویب کرد که تاریخ پایان اعتبار پس از تولید آن را به سال 2031 موکول می‌کند.

استیون می‌گوید: «اینها چیزهایی نیستند که به هیچ وجه، شکل یا فرمی صنعت را تکان دهند.» وایزنکر، وکیل دفتر آتلانتای بارنز و تورنبرگ که متخصص در تأمین مالی فیلم و تلویزیون و اعتبارات مالیاتی است. «اما آنها تعاریف را مدرن کرده‌اند که خوب است.»